Hässelby - Johan Harstad

Jeg ble veldig glad i Johan Harstads bok om å være nummer 2 - "Buzz Aldrin - hvor ble det av deg i alt mylderet?". Buzz Aldrin ble nummer to på månen i 1969, og dro tilbake til jorda og følte seg uviktig - vi bruker han som eksempel på positivt fokus i MOT. I "Hässelby" er jeg- personen ingen ringere enn Albert Åberg. Harstad har tatt seg den frihet å dikte videre på hvordan det går med Albert (og faren) 20-30 år senere. Da jeg skjønte at dette var prosjektet måtte jeg tenke meg om: hva forbinder jeg med Albert Åberg uten oppfrisking? Skybert, far og sønn alene, mor totalt fraværende, "jeg skal bare" er en frase som alle fortsatt humrer over og sender en tanke til Hässelby. Etterhvert som jeg hørte lydboka til Johan Harstad, meldte behovet seg for å sjekke opp miljøet rundt Albert. Så jeg lånte et par bøker hos min medstrikkende fembarnsmor. Vi har en konkurranse på gang her, med temmelig urettferdige rammevilkår.... Kombinasjonen av lydbok og strikking er uansett perfekt, så får vi se om kombinasjonen med pc-bruk og spilling er like bra...

I Albert Åberg-bøkene finner vi en farmor, venninna Milla - som han nesten ikke kunne leke med fordi hun var jente - Johan Harstad har diktet en dramatisk historie rundt henne. Kameratene Åke og Viktor er med han inn i voksenlivet. Men først og fremst er "Hässelby" en roman om forholdet mellom far og sønn, forventninger og skuffelser. Bertil Åberg er en av Skandinavias mest kjente fedre, så det er et morsomt og modig prosjekt Harstad begir seg ut på. Som i "Buzz Aldrin" tar handlingen en tur innom en psykiatrisk institusjon. I tillegg til å fortelle en historie som utvikler seg med utgangspunkt i at ingenting er tilfeldig, går Harstad langt inn i menneskesinnet, og tar for seg essensielle spørsmål. Vi finner også morsomme historiske referanser: oppkjøp av star warsfigurer på 80-tallet for å kunne tjene store penger på dem ved et eventuelt come back, vi finner studentopprør og streiker i Paris på midten av 80-tallet, palmedrapet som symbol på sosialismens død. Når solidariteten dør, blir ensomheten mer påfallende.

Dagbladet mener boka er apokalytisk.
Dagsavisen mener Harstad er en luring.
NRK mener det er et dristig grep å fortsette historien til en kjent barnebokfigur.
Aftenposten mener at Harstad er en av Norges mest interessante unge forfattere.