Julelektyre 2010

Julefreden senker seg, selv om vi ikke har vaska gulvet. Bunken på nattbordet er stor, og valget for de første juledagene har falt på Henrik H Langelands hyllest av litteraturen i "Francis Meyers lidenskap" og Göran Tunströms "Juleoratoriet". Sistnevnte har jeg åpnet, men la den litt til side da samlesingen av nordisk litteratur lokket meg ut i Beate Grimsruds fantastiske verden av kreativ galskap.

Årets gavepapir er laget av elever på skolen.
Julegavene ble ferdige i tolvte time bokstavelig talt. Så nå gjenstår å se om alt passer...

5-åringen får en kjole som kan brukes som tunika. Den har ikke ermer, den offisielle grunnen til det er at hun da kan vokse i den.
Søstra på 8 får samme kjole i andre farger. Det er mange år siden sist jeg strikket, og da pleide jeg å gi fra meg verket til montering. Denne gangen er alt gjort selv; sydd sammen på toppen, strikkekant i hals og skuldre og heklekant med krepsemasker nederst.



Tvillingbroren liker å pynte seg, så det skal være plass til både skjortekant og slips under denne v-en. Det var den som ble ferdig på overtid i går...

Det er 20 år siden jeg strikket, og det var fordi fiolinlæreren mente at kombinasjon av felespill og strikking ikke var bra for handleddene. Nå har vi pc i tillegg. Gavene ble ferdige, jeg logger av pc-en, instrumentet er godt pakket ned, og jeg skal nyte jule med familie, venner og bøker.