1001 bøker jeg bør lese før jeg dør

Hvor mange år vi har igjen på denne jord, er det veldig få som vet. Hvor vidt vi blir i stand til å lese selv, evt høre lydbøker, vet vi heller ikke. Det er ingen enkel jobb å velge ut de 1001 man bør lese, men Peter Boxall har altså samlet en hel masse folk som har kommet til enighet om en liste. Jeg skaffet meg boka i går, det er en tung og fargerik bok, med fine bokomtaler av de utvalgte bøkene. Tallet stammer fra de 1001 nettene Sjeherasad satt og fortalte historier, den boka er den første som nevnes. Jeg har ikke lest den, men jeg har i det minste spilt Rimskij-Korsakovs musikalske tolkning av den.



Jeg har imidlertid tatt fram gullpennen, og laget en stjerne ved de bøkene jeg har lest. Og det er heldigvis ikke så få.



Line har startet en lesesirkel for å lage denne lista lengre, så nå har jeg skaffet meg Karen Blixens afrikanske farm.



Noe som undrer meg, er at de har tatt inn 19 norske bøker i tillegg til de 6 som er nevnt i originalen, uten at de har merket av hvilke av dem. Jeg tviler på at Anne B. Ragdes berlinerpopler var med opprinnelig... Og hvor i all verden er Ibsen??? Det er ikke lett å lage en kanon....



De jeg har lest så langt:

Cervantes: Don Quijote (foreløpig bare del 1, den samleses videre)

Christie: Doktoren mister en pasient

Kafka: Prosessen

Undset: Kristin Lavransdatter

Bojer: Den siste viking

Mann: Buddenbrook (denne har jeg begynt på, og avventer på at noen sier at vi skal samlese den)

Fontane: Effi Briest

Lagerlöf: Gösta Berlings saga

Hamsun: Sult

Tolstoj: Anna Karenina

Mann: Doktor Faustus

Mahfouz: Midaqq-smuget

Bjerke: De dødes tjern

Lindgren: Pippi Langstrømpe

Orwell: 1984

Frisch: Homo Faber

Puig: Boquitas pintadas

Marquez: Hundre års ensomhet
Marquez: Kjærlighetens i koleraens tid

Jurek Becker: Jakob der Lügner

Böll: Die verlorene Ehre der Katharina Blum

Saabye Christensen: Beatles

Tunström: Juleoratoriet

Allende: Åndenes hus

Eco: Rosens navn

Allende: Om kjærlighet og skygge

Høeg: Frøken Smillas fornemmelse for snø

Ambjørnsen: Elling-serien (avbrøt den fjerde...)

Wiese: Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede

Kjærstad: Oppdageren

Coelho: Veronika vil dø

Loe: Navi. Super.

Schlink: Der Vorleser

Vargas Llosa: Bukkefesten

Martel: Historien om Pi

Murakami: Kafka på stranden

Zafón: Vindens skygge/La sombra del viento (lest på begge språk)

Petterson: Ut og stjæle hester

Ragde: Berlinerpoplene



Jeg er altså ikke opp i 100 en gang... Kanskje målet skal være 200 av disse. Jeg henger meg på det som skal samleses