Strikkehøst

Høsten 2010 ble høsten da jeg begynte å strikke igjen, har bare så vidt tatt i strikkepinner siden ungdomsskolen. Fiolinlæreren på vgs sa at det ikke var bra for handleddene - det hadde han forsåvidt rett i. En strikkende kollega kjøpte inn garn og pinner, og mente at dette mønsteret var passende for mitt kommende "tante"-barn.

Dette bildet er tatt ganske nøyaktig samtidig med at jenta ble forløst - snakk om timing!

Teppet er strikket med pinner 2,5 - og jeg visste nok ikke hva jeg bega meg ut på. Det blir finere med så tynne pinner da...

Det hele har vært et samstrikkeprosjekt, kan også kalles konkurranse med meget skeive lag. Vi begynte sent i august, og hver eneste dag etterpå har det blitt noen masker flere. Allerede første kveld, ble det tydelig at vi hadde forskjellig utgangspunkt.

Skjevheten var rettet opp et par uker senere - fordi raceren strikket en tre-fire andre plagg imens...


I høstferien ble begge ferdige, men hun som hele tida sørget for at jeg ledet, viste muskler i innspurten. Rett skal være rett, man lar ikke amatører vinne. Begge dro til de britiske øyer i høstferien, og det skulle vise seg at SAS informasjon ang strikkepinner på fly var misvisende. Så jeg ble stoppet i sikkerhetskontrollen i Dublin, og måtte med tårer i øynene bekjenne at jeg nektet å la teppet bli liggende igjen i landet. Strikkende damer er tydeligvis under sterk mistanke, og jeg måtte tilslutt sende handveska med bagasjen hvis jeg skulle komme meg ut av landet. Det ble altså ingen strikking på flyet. Sukk....

Her er begge teppene i endelig versjon :D

En syssel som lar seg kombinere med strikking, er lydbøker. Den første jeg lyttet, var Hässelby, Johan Harstad bok om Albert Åberg som voksen.

Så oppdaget jeg den perfekt lydbok på biblioteket: Fredagsstrikkeklubben.

Nytt garn er blitt kjøpt inn, og min gammeltantes syskrin tatt i bruk.


Denne gangen er det et prosjekt med barnekjole strikket med deilig, mykt alpakka ull. MUTI som strikkes på pinnestørrelse 4,5. En helt ny verden!

Superstrikkeren skulle vise meg "vridd r sm" i dag, jeg skjønner jo ingenting av oppskriften, dette er en helt ny verden. Og da viste det seg at "vridd r sm" har jeg strikket uttallige av i teppet, men ingen fortalte meg hva det het...
Ellers hadde superstrikkeren med seg noen flott kuler som holder orden på hvor jeg skal felle. Har stor tro på at det skal være mulig å bli ferdig til jul!