Særemne... - hvis jeg skulle gjøre det en gang til...

Ungdommene fordyper seg for tida i ulike litterære emner. Jeg har aldri tatt norsk som fag, ikke fordi faget ikke interesserer meg, men fordi jeg har mer enn nok bunker med de fagene jeg har.

Egentlig likte jeg å skrive særemne, tanken på å skulle gjøre det var forferdelig, men da jeg først kom i gang, var det jo litt morsomt. På mange vis er jeg glad jeg ikke er 18 år og må skrive særemne. Siden gang har jeg lest mange gode bøker, og her er mulige problemstillinger hvis jeg hadde være 18 og måtte velge noe interessant:

Hvis jeg var musikklinjeelev har jeg to muligheter:
Musikkens rolle i litteraturen
- Vikram Seth: En egen musikk
- Thomas Mann: Doktor Faustus
- Erik Fosnes Hansen: Salme ved reisens slutt

Populærmusikk som virkemiddel for å g et tidsbilde
- Lars Saabye Christensen: Beatles
- Tore Renberg: Mannen som elsket Yngve
- Antonio Muñoz Molina: Den polske rytter

Andre aktuelle tema:
Oppvekst i dysfunksjonelle familier
- Tore Renberg: Kompani Orheim
- Carl Frode Tiller: Skråninga (eller Innsirkling, der det er mer håp)
- Roddy Doyle: Paddy Clarke Ha ha ha

Psykiatri i litteraturen
- Beate Grimsrud: En dåre fri
- Göran Tunström: Juleoratoriet
- Carl Frode Tiller: Innsirkling

Jeg ville ha kost meg med alle disse emnene, men skal heldigvis ikke skrive særemne :)